Як навчитися писати краще, або Мистецтво переконливого тексту

  • Як навчитися писати краще, або Мистецтво переконливого тексту

    відгук на книгу Катерини Зарембо “Писати аналітику може кожен”

    Коротка довідка про книгу
    Авторка: Катерина Зарембо. За участю: Анни Юнґен, Ірини Лапшиної, Ілони Сологуб, Тараса Доронюка
    Назва: “Писати аналітику може кожен”
    Видавництво: “Віхола”
    Місто: Київ
    Рік: 2021
    Кількість сторінок: 222
    УКУ партнер цього проєкту.

    У Бібліотеці УКУ знайдете тут.

    Катерина Зарембо — ініціаторка та головна авторка посібника “Писати аналітику може кожен”, асоційована аналітикиня Центру “Нова Європа”, викладачка кафедри міжнародних відносин Національного університету “Києво-Могилянська академія”. 

    “Ця книжка для тих громадських активістів, організацій і спільнот, які прагнуть якісного та системнішого впливу на владу й розуміють роль знань і перевіреної інформації у цьому процесі. Вона допоможе організувати процес підготовки аналітичного дослідження, запровадити культуру кваліфікованої і відповідальної громадської участі в різних сферах державної політики”. (“Передмова”. Автор: Олександр Сушко. Цитата с. 9-10).

    “Писати аналітику може кожен” — оригінальний проєкт кількох авторів, який стане в нагоді всім, хто прагне вдосконалити свої навички письма, редагування, рецензування, створення аналітичних текстів, почерпнути досвід про координацію роботи дослідницької команди, планування комунікації та адвокації, дізнатися про думки міжнародних партнерів аналітичних центрів в Україні та, звісно, про багато і багато кейсів, практичних порад, завдань, вправ і цікавої рекомендованої літератури. 

    “Структура посібника відбиває повний цикл створення аналітичного документа – від його задуму, вибору методології та написання до презентації, адвокації та оцінки впливу, який він справив. Цю книжку можна читати як від початку і до кінця, так і окремими розділами – залежно від того, що вам наразі актуально і цікаво”. (“Вступ”. Авторка: Катерина Зарембо. Цитата с.11-12.).

    Зміст книги:
    Передмова
    Вступ

    Катерина Зарембо
    1.Для кого і для чого ми пишемо.

    Катерина Зарембо
    2.Аналітичний документ: структура і жанри.

    Анна Юнген, Катерина Зарембо
    3.Дизайн дослідження: поради для початківців.

    Ірина Лапшина
    4.Глибинне (якісне) інтерв’ювання як спосіб збору даних: практичні поради.

    Катерина Зарембо
    5.Як писати так, щоб було зрозуміло.

    Катерина Зарембо
    6.Рецензування: перший краш-тест вашого тексту.

    Ілона Сологуб, Тарас Доронюк
    7.Якщо ви – на чолі. Координація роботи дослідницької команди.

    Катерина Зарембо
    8.Текст завершено – і це тільки початок. Поради щодо комунікації та адвокації.

    Катерина Зарембо, Тарас Доронюк
    9.Як дізнатися, чи вдалося нам щось змінити.

    Замість післямови. Писати аналітику може кожен – чи все ж таки ні?
    Біографії авторів

    “Кожен розділ закінчується практичними вправами та списком рекомендованої літератури, за допомогою якої ви зможете продовжити вивчати тему, яка вас зацікавила”. (“Вступ”. Авторка: Катерина Зарембо. Цитата с.13.). 

    Автори за допомогою власного досвіду, знань, різноманітних практичних завдань та вправ, аналізів, розповідають та навчають, що насправді “писати аналітику може кожен”, якщо цього захочете, чи ж буде потрібно.

    (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с.51-52).

    Доступна та чітка інформація, яка буде зрозуміла кожному читачеві, не залишить байдужим жодного. Адже після прочитання у вас обов’язково залишиться в пам’яті щось із книги, або ж ви почнете втілювати в життя поради авторів.

    “Дослідницьке питання — це фундамент вашого дослідження: якщо дослідницьке питання сформульовано невдало, ймовірно, що і з дизайном нічого не вийде”. (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с. 53-54).

    Кожен розділ посібника креативний і не схожий на попередній. Щось дивовижне є в структурі викладу матеріалу, стилі написання: дивним чином притягує читача заглиблюватися все більше і більше в читання з перших сторінок. 

    “Критерії вдало сформульованого дослідницького питання такі:
    актуальність (воно має адресувати реальні та болючі суспільно-політичні проблеми);
    конкретність (яка визначає межі й обмеження вашого дослідження);
    вимірюваність (тобто таке, що дає змогу розробити переконливу дослідницьку методологію)”.
    (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с. 54).

    Як і радить нам Катерина Зарембо, книгу можна читати, починаючи від тих розділів, які зацікавлять вас спочатку. Але, на мою думку, для наших студентів УКУ, особливо для студентів першого і другого курсу, які активно вивчають проблематику академічної доброчесності та етики, зокрема академічного письма, написання різного роду матеріалів і текстів, книгу варто читати всю і не один раз, спочатку і до кінця, щоб нічого не пропустити. А після цього прийти в Бібліотеку УКУ і взяти ще кілька цікавезних книжок на цю тему. 

    “Ми пропонуємо вам подивитися на огляд літератури як на інструмент наприклад, бінокль. Спочатку ви використовуєте його, щоб широко та швидко оглянути ландшафт, а потім наводите фокус на тему й питання дослідження. На практиці це означає, що спочатку ви маєте здійснити швидкий пошук літератури щодо вашої проблеми, а тоді— більш глибоко та зосереджено опрацювати джерела”. (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с. 57-58). 

    Один із розділів, що мене найбільше вразив та запам’ятався, “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Хороша назва, абсолютно влучний текст і конкретні поради. 

    “Як видно з назви, швидкий пошук — це експрес-огляд на початку дослідження. Обов’язково визначте цілі пошуку до його початку! Загалом, цілі швидкого пошуку такі:
    зрозуміти обсяг літератури навколо вашої теми;
    уточнити дослідницьке питання;
    визначити основні поняття для глибинного пошуку літератури”.
    (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с. 58).

    Кожен з нас є дослідником. Хтось досліджує в роботі, хтось щось своє, хтось навіть власне життя. Тому раджу цей розділ прочитати всім. 

    “Робота з джерелами: як анотувати й упорядковувати.
    С
    истемна організація ваших знахідок упродовж пошуку (і на будь-якому іншому етапі дослідження)— неодмінний етап роботи. Залежно від цілей швидкого пошуку ви можете створити перелік нових ключових слів, які часто трапляються у знайдених текстах. Можна також створити ментальну карту щодо контексту навколо вашої проблеми. Це може мати вигляд візуалізації організацій та груп, які опікуються проблемою та говорять про неї, як основи для уточнення дослідницького питання”. (Розділ 3. “Дизайн дослідження: поради для початківців”. Авторки: Анна Юнген, Катерина Зарембо. Цитата с. 59-60).

    Неочікуваний момент у книзі, і на мою думку, вкрай необхідний всім філологам та літературознавцям про правила письма Джорджа Орвелла: 

    “Підсумуємо цей розділ шістьма правилами Джорджа Орвелла з відомого есею “Політика та англійська мова” і які, до речі, входять до канону правил гарного письма британського часопису The Economist.
    Правила письма Джорджа Орвелла (“Політика та англійська мова”)
    Ніколи не вживайте метафори, звороту чи іншої фігури мовлення, які ви звикли бачити в друці.
    Не вживайте довгого слова, якщо можете вжити коротке.
    Якщо можливо видалити слово, завжди так і робіть.
    Ніколи не вживайте пасивного стану там, де можна вжити активний.
    Ніколи не вживайте іноземного звороту, наукового слова чи жаргонізму, якщо його можна замінити звичайним українським відповідником (Орвелл, зрозуміло, писав про англійський відповідник, ми тут адаптуємо. К.З.).
    Краще поруште ці правила, ніж бовкніть щось таке, що геть на голову не налазить”.
    (Розділ 5. “Як писати так, щоб було зрозуміло”. Авторка: Катерина Зарембо. Цитата с. 126)

    Ще один розділ, який мені імпонує, розділ “Якщо ви на чолі. Координація роботи дослідницької команди”. Стане в нагоді всім, хто очолює якісь проєкти тощо. 

    “У дослідницькій команді інша структура горизонтальна. Тут усі рівні. Проте керівник команди відповідає за виконання проєкту вчасно і належної якості. Тому в різних обставинах йому доведеться бути як “лідером”, чи “босом” та ухвалювати відповідні рішення. Керівник проєкту це той “п’ятий елемент”, який перетворює групу на ефективну команду. Які решта елементів?
    1.Мотивація.
    2.Атмосфера довіри та співпраці.
    3.Культура якості.
    4. Конструктивне розв’язання конфліктів”.
    (Розділ 7. “Якщо ви – на чолі. Координація роботи дослідницької команди”. Автори: Ілона Сологуб, Тарас Доронюк. Цитата с. 161)

    Легка і “тендітна” книга, яка не займе багато місця у рюкзаку, щоб взяти зі собою. Її комфортно буде читати, як вдома, так і в затишній кав’ярні, якщо ви вирішили влаштувати собі день роботи на фрілансі, або ж так дозволяє ваш ритм життя. 

    (“Замість післямови. Писати аналітику може кожен – чи все ж таки ні?” Цитата с.219)

    Книга, яка допоможе кожному, хто працює в культурній та освітній сферах, ба навіть юристам, фінансистам, політологам і всім, хто прагне самовдосконалюватися та розвиватися. 

    Особливості видання: 

    1. Унікальність та креативність. 
    2. Дотичність до проблематики академічної доброчесності. Якщо ви цікавитеся цим поняттям не лише в системі освіти, а й в інших галузях, ця книга саме для вас. 
    3. Топ-поради з написання різного роду текстів, аналітики, рецензій, редагування, іншого контенту, які знайдете в цьому дослідженні. 
    4. “Мистецтво переконливого тексту” книга, яка дає поради та дієві інструменти з написання справді переконливого тексту. 
    5. Актуальні базові принципи написання тексту. 
    6. “Правила письма Джорджа Орвелла (“Політика та англійська мова”)”. 
    7. Приклад планування окремого дослідницького проєкту. 
    8. Поради щодо комунікації та адвокації. 
    9. Паралелі й порівняння різних аспектів написання тексту. 
    10. Інформація про бренд-лук. 
    11. Опитування стейкголдерів анкета Центру “Нова Європа”. 
    12. Наявність практичних матеріалів + рекомендованої літератури. 
    13. Багато наочних прикладів + таблиць. 
    14. Практичні вправи, інструкції та кейси. 
    15. Варіанти відповіді до практичних завдань. 
    16. QR-коди та бокси, які допомагатимуть вам в пізнанні нових методів та матеріалів. 
    17. Інформативні картинки та важливі рисунки до розгляду проблем, які порушуються в книзі. 
    18. Приємна для читання кольорова гама та шрифти. 
    19. Висновки і рекомендації.

    Написала Ірина Підгородецька

    • 17 Лютого
Переглянути ще